Zomaar een dak...

Gerard van Dijk

19 sep. 2023

Dag 6 van de bedevaart naar Ierland!

Het was jammer dat we dat gezellige familiehotel aan het meer moesten verlaten vanmorgen, maar we kregen er wel wat voor terug. De bus stopte bij de heilige berg van Ierland, Crough Saint Patrick. Ze zeggen dat Patrick er in 441 wel 40 dagen en 40 nachten heeft gevast en gebeden. Vanaf die tijd kwamen er pelgrims om te bidden. De top van de berg is een plateautje, waarop ze in 1905 een kerkje hebben gebouwd. Bidden onder droog! De echte pelgrims gaan er op hun knieën naar boven, maar voor ons was gewoon lopen nog te ambitieus…  Waar het pad ophield, hielden wij halt en keerden om. Zo rond het beeld van Sint Patrick zagen we in de verte een regenboog. Toen wij beneden kwamen kregen we de volle laag. Een kort buitje, maar net genoeg om heel erg nat te worden.

Met een nat pak in de bus gingen we door naar het heiligdom van Knock. Op 21 augustus 1879 ging Margaret de kerk van Knock sluiten voor de nacht. Het regende. Tegen de muur van de kerk zag ze een helder licht en daarin zag ze Maria, Sint Jozef, Johannes (ev) en een lam op een nieuw altaar, het Lam Gods. Maria sprak geen woord, maar zoals ze hier zingen, de waarheid ligt in de stilte. De verschijning duurde ongeveer drie uur. Midden vorige eeuw is er een grote basiliek gebouwd waar nog dagelijks, maar vooral in augustus, veel mensen komen om te bidden en te vieren. De oude dorpskerk is afgebroken en tegen de muur van de verschijning is een grote kapel gebouwd, Maria onder dak.

In die kapel hadden wij een viering. Daar lazen wij over de honderdman. Ik moest meteen aan mijn Eerste H. Communie denken. Bij de voorbereiding leerden we een gebed voor de grote dag, drie keer moesten we dat herhalen: Heer, ik ben niet waardig dat Gij komt onder mijn dak…  Dat is wat de honderdman zei en eigenlijk herhalen we dat nog steeds. Maar de stilte... ik twijfel altijd: al teveel geluid maakt me onrustig, maar lange stiltes idem. Gelukkig hadden we dat vandaag niet, want we hebben veel gezongen en mooi (vond ik). De mensen in Knock waren enthousiast en wij waren tevreden.

Gerard van Dijk