Maria van Eik en Duinen

Theo Stokvis, Marcel Visser,

Peter Visser

De kruiswegstaties

In de zijbeuken en het transept bevinden zich de kruiswegstaties. In de loop van acht jaar, 1905-1913, werd de kruisweg compleet. De opdracht werd gegund aan J. Dunselman, geboren in 1863 in Den Helder en overleden in 1931. Op 1 juni 1906 werd de eerste statie aangebracht, op 16 juli 1913 de laatste. De kosten per statie bedroegen f 300,-.

Het gebouw

De Parochiekerk van Onze Lieve Vrouw Hemelvaart werd gebouwd in 1880/1881 naar ontwerp van Eduard J. Margry. Hij was evenals zijn broer A.J. Margry één van de eerste leerlingen van de grote bouwmeester Pierre Cuypers en ook één van de productiefste. Van zijn hand is o.a. de St. Bartholomeuskerk in Nootdorp, gebouwd in 1871 en ook de voormalige St. Josephkerk aan de Limburg Stirumstraat werd door hem ontworpen en gebouwd. Op 10 februari 1880 werd de bouw van de Loosduinse kerk aanbesteed, waarna deze binnen anderhalf jaar werd voltooid.

Het orgel

‘Jubilanti pastori - grati parochiani’, staat op de kas van het orgel. Dankbare parochianen boden in 1903 aan de jubilerende pastoor P.A. de Bruijn bij gelegenheid van zijn zilveren pastoraat dit nieuwe orgel aan. Het werd gebouwd door Michael Maarschalkerweerd, die de orgelmakerij van zijn vader Pieter, leerling van Jonathan Batz, een eigen gezicht heeft gegeven.

IM_0296 Den Haag 2202 06 03.jpg

Begraafplaats

Sint Jozef

Op loopafstand van de kerk van de geloofsgemeenschap van Maria van Eik en Duinen aan de Loosduinse Hoofdstraat ligt de begraafplaats Sint Jozef. De begraafplaats Sint Jozef is klein en intiem. Ze biedt rust en privacy voor het gedenken van onze dierbaren en nodigt uit tot verpozing en meditatie. Talloze overleden parochianen en gelovigen uit de omgeving hebben op deze bijzondere plek hun laatste rustplaats gevonden.

st. jozef.jpeg

Voor meer informatie over de geschiedenis van het kerkgebouw, het orgel en de monumentale waarde kunt u het PDF-bestand downloaden en lezen.

voor mariakapel klein.jpg

Openstelling Mariakapel

De Mariakapel is maandag t/m vrijdag geopend van 9.30 uur tot

12.30 uur. U kunt daar terecht voor een kort gebed, een moment van bezinning of om een kaarsje aan te steken. Ook kunt u uw gebeden opschrijven in het boek.

Mocht u de kerk willen bezoeken buiten de reguliere vieringen dan kunt u contact opnemen met het secretariaat.