Afscheid van Pater Klemens Hayon

diaken Jos van Adrichem

9 jul. 2023

Lees alles over de afscheidsviering van pater Klemens Hayon...

Op zondag 2 juli namen we afscheid van pater Klemens Hayon SVD die na bijna zes jaar werkzaam in onze parochie en lid van ons pastoraal team te zijn geweest, een nieuwe benoeming kreeg, namelijk pastoor in de Sint Norbertusparochie te Roosendaal. De Heilige Familiekerk was goed gevuld. Van alle geloofsgemeenschappen waren parochianen aanwezig. Naast de geloofsgemeenschap Titus Brandsma, was die van de Pastoor van Ars goed vertegenwoordigd. Vanwege Klemens’ relatie vanuit het team met de voormalige pastoraatgroep van die gemeenschap, was er een bijzondere onderlinge band ontstaan. Het was een mooie en goed verzorgde viering. De zang van VocAnimo, voor deze gelegenheid aangevuld met leden van het Titus Brandsmakoor, maakte de viering extra feestelijk.

In zijn preek ging pater Klemens in op gastvrijheid en dat Jezus ons gastvrij uitnodigt om vóór alles, vóór vader of moeder, zoon of dochter of welke relatie ook, voor Hem te kiezen omdat we via Hem tot de liefde van God de Vader komen. En zo waren wij volgens pater Klemens niet zomaar toevallig bijeengekomen, ook niet zomaar om zijn afscheid te vieren, maar omdat Jezus ons steeds uitnodigt om als gemeenschap van Christus samen te komen.

Aan het eind van zijn preek sprak pater Klemens de gemeenschap een bedankwoordje toe. Hij bedankte voor alle goede wil waarmee samen is gewerkt aan het vormen van de parochiegemeenschap en voor alle steun, input en goede tips die hij had gekregen om zich als missionaris, religieus en priester goed te kunnen ontwikkelen in de kerk en maatschappij. Ook bood hij zijn excuses aan dat hij in de tijd dat hij in de parochie werkte niet alle hoop en verlangens van mensen had kunnen vervullen. Sander van Maanen, vicevoorzitter van het parochiebestuur, ging in zijn toespraakje aan het eind van de viering hier op in: “Deze excuses zijn tekenend voor de bescheiden persoon zoals ik jou ervaren heb.”

Diaken Jos van Adrichem sprak namens het pastoraal team een dankwoord aan pater Klemens. Een kleine greep uit zijn woorden: “Tot jouw nalatenschap aan onze parochie behoren onder andere bezoekgroep ‘De Vonk’ die jij met vrijwilligers van de Pastoor van Ars hebt opgezet, én de verzorging van maaltijden aan de daklozen in Den Haag waarmee we samen in Coronatijd gestart zijn. Jij Klemens, een kleine pater met een groot diaconaal hart en een goede zangstem gaat ons nu verlaten. We zullen je missen. Dank voor alles wat je voor onze parochie gedaan en betekend hebt! ‘Klein maar dapper’ ben jij in onze parochie aanwezig en aan het werk geweest, en zo verplaatste jij je ook op de fiets door weer en wind. Ook in Roosendaal zal je je op de fiets door de stad verplaatsen. Toen we je vroegen waar we jou met jouw afscheid een plezier mee konden doen, zei je graag een goed regenpak voor op de fiets te willen krijgen. Ook dit zegt iets over jouw bescheidenheid, Klemens.”

Omdat we zijn wens graag in vervulling wilden laten gaan, maar ook wilden zorgen dat hij zich geheel droog door Roosendaal kan verplaatsen, heeft pater Klemens van de parochie, naast een regenpak, ook een waterdichte fietstas, regenschoenen en waterbestendige handschoenen cadeau gekregen. Na het overhandigen van de cadeaus sprak Ria Scholtes nog een woordje namens de kerngroep Titus Brandsma. Zij gebruikte daar woorden van Huub Oosterhuis bij, dat soms in iemand het Licht kan doorbreken. Voor haar was Klemens zo’n iemand. Na deze korte toespraak, kreeg Klemens een muzikaal cadeau. Leonardo Valiante speelde op het kerkorgel een sonate van Domenico Scarlatti als eerbetoon, of zoals hij het zelf zei: '... in opdracht naar Klemens'.

Toen de viering met de zegen, de laatste via de handen van pater Klemens, en het slotlied was beëindigd, was er in de ontmoetingsruimte gelegenheid om persoonlijk afscheid te nemen. Voor deze afscheidsreceptie was er koffie en thee met een petit fours, met daarop het logo van de SVD en de tekst ‘bedankt pater Klemens’. Met een glaasje met noten en andere knabbels en een drankje werd de receptie afgesloten.