Even voorstellen: Pater Assys Moron SVD

Cathia Alkema

10 jul. 2023

Maak kennis met Assys Moron, pater van de SVD.

Het Pastoraal Team heeft afgelopen donderdagmiddag een kennismaking gehad met pater Assys Moron van de SVD. Hij zal de komende twee maanden, juli en augustus, pater Antony Varghese vervangen in de vieringen in het weekend. Ook zal hij voorgaan bij doordeweekse vieringen. Voor vervanging vanaf september hebben we nog geen verdere informatie, maar het Pastoraal Team is heel blij dat we op deze manier de vakantie maanden goed kunnen doorkomen.

Pater Assys Moron zal zichzelf voorstellen in het bericht dat u hieronder kunt lezen:

Ik ben pater Assys Moron SVD en ik woon in Schiedam. Ik kom uit Indonesië, uit dezelfde plaats als pater Klemens Hayon, namelijk het eiland Solor. Ik ging naar een klein seminarie toen ik 15 was. Daarna studeerde ik filosofie en theologie aan het seminarie St. Paul Ledalero in Flores, Indonesië. Ik ben op 5 oktober 2019 in Indonesië tot priester gewijd.

In november 2020 ben ik tijdens de coronapandemie naar Nederland gekomen. In die tijd was iedereen nog bang voor corona en zat Nederland in een lockdown. Veel kerken waren gesloten en missen werden online gehouden. Ik ben toen een cursus Nederlands gaan volgen aan de Universiteit van Leiden. Ik begon mijn cursus Nederlands voor zes maanden online. Nadat de situatie verbeterde, volgde ik fysiek les aan de Universiteit van Leiden. Ik heb een cursus Nederlands gevolgd tot B2 niveau en die heb ik afgelopen maart afgerond. In april en mei heb ik mij voorbereid op het examen NT2. In juni heb ik het examen NT2 gedaan en op 25 juli hoor ik de uitslag.

Ik ben vrij in juli en augustus, dus heb ik pater Klemens Hayon gecontacteerd voor assistentie in deze parochie. Ik ben heel blij dat pastoor Tom en het hele Pastoraal Team mij zo goed hebben ontvangen. Ik zal tot eind augustus assisteren in deze parochie. Het is voor mij een heel goede zet om regelmatig de mis in het Nederlands op te dragen om mijn Nederlands verder te ontwikkelen. Ik hoop dat het een mooie eerste ervaring wordt om missionaris te zijn in Nederland.