Gewoon gaan Gepubliceerd op 10/10/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk Als christenen horen we extra zorg te dragen voor wat God ons heeft toevertrouwd. Paus Franciscus vestigde daar al de aandacht op met de encycliek Laudato Si. Dat is weer helemaal actueel in de aanloop naar de klimaatconferentie in Glasgow. De kerken willen een voorbeeld zijn voor de samenleving. Twee maanden geleden begon een groep klimaatpelgrims in Polen aan een tocht door Europa om de... lees verder...

In het voetspoor van Clara en Franciscus 30 september Gepubliceerd op 10/1/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk Veel te vroeg wakker vandaag, met een onbestemd gevoel. Mooi dat we weer naar huis gaan, maar helaas komt er vandaag een einde aan een mooie tocht. De koffers waren al klaar, maar het ontbijt nog niet. We zaten echt op de grens van twee werelden. We zouden het nog vaak horen, vandaag. Geheel volgens plan reed de bus om kwart voor acht de snelweg op: de laatste etappe. De laatste stop hadden wij... lees verder...

In het voetspoor van Clara en Franciscus  29 september Gepubliceerd op 9/29/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk Tjonge, wat moesten we weer vroeg op vanmorgen. En net terwijl het zo’n mooi hotel was en we voor mijn gevoel nog maar net in bed lagen. Dat kwam natuurlijk omdat we gisteravond  zo laat aan waren. Maar goed we zaten dus ruim voor acht uur al weer in de bus, op weg naar .. naar huis. Want ja, hoe mooi en leuk het ook is (geweest) het gewone leven roept. Toch was ook vandaag, net als de... lees verder...

In het voetspoor van Clara en Franciscus 28 september Gepubliceerd op 9/29/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk Dat wij een scoutingverleden hebben is geen geheim, dacht ik. Welpen, dat zijn jonge wolven, die hun weg in het leven nog moeten vinden. Franciscus is de patroon van de welpen. Bij ons in huis staat een oude totem. Hij was in gebruik bij de welpen. Bovenop staat een beeld van Franciscus, met een wolf.  Sinds een paar jaar weet ik dat dat de wolf van Gubbio is. Dee wolf van Gubbio was een... lees verder...

In het voetspoor van Clara en Franciscus  27 september Gepubliceerd op 9/27/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk Met de inspanning van gisteren nog in de kuiten zouden we vandaag toch een beetje rustig aan doen.  Niet overdreven ver in de bus, maar ook niet extreem lopen en klimmen. Je voelt het toch wel, na zo’n dag als gisteren. We reden met de bus naar Spoleto. De dom konden we al van ver zien liggen, boven op de berg! De schrik zat er goed in, dat zal duidelijk zijn. Maar gelukkig was er een roltrap... lees verder...

In het voetspoor van Clara en Franciscus 26 september Gepubliceerd op 9/26/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk Tegenover ons hotel is een kerk. Dat is de Maria degli Angeli. In die kerk staat een veel oudere kerk, waarin Franciscus zelf nog gebeden heeft, Porziuncola. In die grote kerk vieren wij de Eucharistie met de Italianen. In de Porziuncola zijn fresco’s te zien van de annunciatie. Een van de zijportalen van de grote kerk is een  geboortekapel. Ik schrijf dat omdat die grote kerk is gebouwd over... lees verder...

In het voetspoor van Clara en Franciscus  25 september Gepubliceerd op 9/25/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk Het kerkje van San Damiano reden we voorbij, vanmorgen. Dat was raar, vond ik. Maar goed, ik kon niet zomaar uit de bus stappen, dus gingen we met ons allen naar de Santa Chiara, de kerk van Sint Clara. In die kerk hing het kruis van San Damiano, u weet wel, het kruis waarvan de corpus, Jezus zelf, tot Franciscus sprak: ‘Herstel mijn kerk!’ In de crypte liggen wat relikwieën van Clara en... lees verder...

In het voetspoor van Clara en Franciscus 24 september 2021 Gepubliceerd op 9/24/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk Na al die files van gisteren zouden we vandaag een beetje rustiger aan doen. In ieder geval wat minder kilometers maken. Maar we waren toch al weer vroeg op pad. We reisden met de bus naar Cortona, waar we vervolgens hoog de berg op moesten, om bij de Santa Margarite te komen. Dat pad schijnt tevens dienst te doen als kruisweg, het was een hele klim. In die kerk koesteren ze de habijt van... lees verder...

In het voetspoor van Clara  en Franciscus donderdag 23 september Gepubliceerd op 9/23/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk Gisteren waren wij op de plek waar de Franciscanen zich voor het eerst in Duitsland vestigden. Vandaag waren wij vooral op reis en dat hebben we geweten. De Franciscanen reisden te voet en hadden flink wat tijd nodig om van Italië naar Duitsland te komen, te voet! Wij deden dat andersom, maar met de bus. Toch viel het niet mee, want we stonden heel lang in de file. Daardoor moesten we het... lees verder...

In het voetspoor van Clara en Franciscus 22 september 2021 Gepubliceerd op 9/22/2021 in R.K. Parochie de Vier Evangelisten door Gerard van Dijk De Haagse parochies maken een reis. Dertig parochianen zijn woensdagmorgen vertrokken op weg naar Assisi, voor een ontmoeting met Franciscus. Zij nemen de andere parochianen mee in hun hart en hun gedachten. Gaat u mee op reis? Het was nog donker toen we vertrokken. Mooi begin van een reis waar we veel nieuwe ontdekkingen gaan doen. Reizen levert altijd veel verrassingen op. Je weet waar je... lees verder...