Pastoor van Ars

ma t/m vr:

09:00 – 18:00 uur

Kerngroep

Ton Ammerlaan, Marian Bosch, Jessica ten Bosch, Ineke Giezeman, Marcus Switzar, Is. van Woerden

Wie is
Pastoor van Ars?

Jean Marie Baptiste Vianney wordt in 1818 benoemd tot pastoor in de kleine parochie Ars-sur-Formans (nabij Villefrance-sur-Saône) in Frankrijk. Hij weet het kleine dorp van zestig huizen pas te vinden als een herdersjongen hem de weg wijst. In de loop der jaren ontpopt de pastoor van Ars zich tot een ware zielenherder, een zeer begaafd biechtvader.

IMG_9997 (1).jpg

Het gebouw

In 1963 kreeg architect Aldo van Eyck (1918-1999) de opdracht een rooms-katholieke kerk te ontwerpen voor een nieuwe parochie in Kijkduin, aan de rand van ‘Meer en Bos’. In 1969 werd de Heilige Pastoor van Ars-kerk ingewijd. Vriend en vijand spraken hun bewondering uit: het gebouw was gedurfd, uniek in zijn soort. De eigenzinnige Van Eyck, inmiddels professor in Delft, had gebroken met vrijwel alle bouwtradities binnen de katholieke kerk, zonder dat dit ten koste was gegaan van de sacrale sfeer.

IM_9948 Patoor van Ars Den Haag 2202 06 03.jpg

Voor meer informatie over de geschiedenis van het kerkgebouw kunt u het PDF-bestand downloaden en lezen.

Meer informatie over de geloofsgemeenschap

IM_9935 Patoor van Ars Den Haag 2202 06 03.jpg

Kerkopenstelling

Voor het bezichtigen van het kerkgebouw mailt u minimaal 48 uur van tevoren naar dexis@hetnet.nl, o.v.v. uw telefoonnummer.

Het bezoek gaat alleen door als deze afspraak bevestigd is. Een vrijwillige donatie wordt gewaardeerd.

Daarnaast is de kerk uiteraard geopend tijdens reguliere vieringen. Voor en na de vieringen is er ook de mogelijkheid de kerk te bezichtigen.

To visit the church, please email at least 48 hours in advance to dexis@hetnet.nl, indicating your phone number.

The visit will only take place if this appointment is confirmed. A voluntary donation is appreciated.